Bejaarde

Gelukkig een week uitstel. Die belastingformulieren zijn een misdaad. Trouwens, de meeste formulieren. Ik ben niet zo bewaarderig. Of beter gezegd, ik bewaar het wel, maar berg het links en rechts op. Er zit weinig systeem in. En dan altijd weer dat sofi-nummer. Moet het ergens opschrijven, maar vergeet het steeds. Ben er ook een beetje allergisch voor. Bang dat er allemaal codes inzitten die de overheid wel kent en wij niet. Aan het eind van je leven ga je dus naar het bejaardenhuis. Hoorde vandaag op de radio dat honderdduizenden bejaarden dagelijks worden vastgebonden. Dat wist ik niet. Zijn die overactief? Een bedreiging voor de arbeidsmarkt? Niets van dit alles. Bezemstelen worden onder de stoelleuningen geklemd, een zeil over het bed gespannen, slaaptabletten worden door de spruiten geprakt. Alleen maar omdat ze geen zin hebben om de hele dag als een kasplant voor het raam te hangen. Of niet mee willen doen met de bingo. De kleurplaten niet zijn ingevuld. De Parkinsonhanden kunnen de punten niet meer slijpen. Als ik dan besluit een willekeurig bejaardentehuis te bellen en vraag of ik een middag een bejaarde mag lenen om met hem of haar “iets leuks” te gaan doen, gaat de deur op slot. “Wij geven niet zomaar een patiënt aan een onbekende mee”. Ik zie de bui al hangen. Formulieren invullen, BKR-toets in Tiel, strafblad opvragen en mogelijk zelfs statiegeld betalen. “Laat ook maar zitten” zeg ik dan. Ik kijk in de spiegel. En zie een paar opkomende grijze haren.

~ door Paskie op 29 september, 2007.

Eén reactie to “Bejaarde”

  1. Prachtig stukkie Pas!
    En ik zorg wel voor je als je oud bent. Beloof je nooit vast te binden of gespikete spruitjes te voeren… xxxx

Geef een reactie

 
