Motorrijder

“Riders in the storm”. Deze song van de “Doors”  roept bij mij bepaalde beelden op. Ik zie lange leren jassen, motorrijders, gekromd tegen herfstige stormen inrijden. Gladde wegen, extra ingezeept met afvallend blad. Het is een natte, koude maandagmorgen. Aan mijn fiets bungelt inmiddels een halfvolle  boodschappentas. Mijn koffie was op dus moest ik naar de super. Vlak nadat ik ben overgestoken zie ik twee geelgejaste ambulancemotoren met felblauwe zwaailichten. Er is iets aan de hand. “Kijk zelf maar uit” denk ik als ze met veel bravoure tussen schrikkerige automobilisten stunten. Even  blijf ik bij die motorrijder die ooit vóór mij reed. Samen snelden wij door oranje lichten. Bij elk stoplicht gaf hij extra gas, dat deed ik ook. Bij het laatste licht deed ik dat ook. Hij niet. Plotseling trok hij aan de noodrem en kwam kort daarna tot stilstand. Dit duurde maar even. Door mijn extra gas, werd hij een meter of dertig gelanceerd. Ik vreesde het ergste. Toen de stormrijder weer bewoog, zette ik hem snel op zijn motor die wonder boven wonder gewoon startte. Voordat iedereen het in de gaten had, was ik weg. Bij de Markt zie ik drie horecaondernemers levenloos in deurposten hangen. Maandag, koud, regen, leuk vooruitzicht. Als ik het “sluit de boel maar”-gebaar maak, lachen ze niet terug. Kletsnat thuisgekomen wil ik na een hete douche een koffiepad  in de Senseo proppen. Vergeten. Dus weer terug en de horecamensen hebben zich niet verroerd. Alleen heb ik het gevoel dat zij nu glimlachen.

~ door Paskie op 23 november, 2009.

Geef een reactie

 
